fredag 19 februari 2010

nu är jag med...eller?

Äntligen uppmärksammar en av männen i lokaltidningens energidebatt att jag är med i debatten. Eller? I stället för att förhålla sig till det jag skrev om det vansinniga i att fortsätta utvinna olja och på det viset skynda på förflyttningen av kol från jorden till atmosfären och på så sätt öka växthuseffekten, så får jag skrivet på näsan att etanolframställning minsann släpper ut mer koldioxid än oljeutvinning. Och det borde vara svar nog på min fråga....
Vet inte var i mitt inlägg jag förespråkade just etanolframställning, tror inte jag nämnde det ens en gång. Tror banne mig jag skrev att det är bättre och mer långsiktigt att satsa på att utveckla nya, förnyelsebara energikällor och givetvis framställningen av dessa. Jag ser inte olja som förnyelsebart eftersom det tar miljoner år för olja att återbildas. Men det är klart, i det långa perspektivet. Då får vi väl använda den lika långsamt...
Tja, just i det här läget planerar jag inte att ge mig in i den deb atten igen. Herr Mothander hittar alltid nån ny "expert" som uttalat sig om oljans förträfflighet och outsinande lager. Men jag återkommer.

Inga kommentarer: