tisdag 16 februari 2010

Jämnt skägg

Undervisningen var inställd igår för vår lärare var sjuk, tja, man får väl sitta hemma och läsa då tänker man. Mellan hade varit sjuk under helgen och jag erbjöd henne att stanna hemma, men hon ville prompt till dagis. Ja, det är ju bra att hon trivs och jag får ju mindre dåligt samvete om jag sitter och plugga med henne på dagis än om hon kommer och ber att få sitta i knät stup i kvarten och jag säger nej.
Eftersom det var solsken ute tänkte jag att jag skulle börja dagen med en promenad ner på stan, köpa rispapper till tygblöjorna och kanske titta efter lite 4årspresenter. Så det gjorde jag. Hittade inget rispapper, men köpte lite presenter, halvbra liksom...inte helt nöjd. Sen gick jag hem och det var dags att äta lunch, åka till kursgården och skriva under bankhandlingar, till BVC och väga (3700 nu), hämta Mellan på dagis, Storasyster och kompis på fritids och hemma igen vid halv fyra!
Halv fem var det dags för de stora tjejerna att dra på sig fotbollskläderna och jag skjutsade dem till träningen innan jag skulle till fullmäktige. Släppte av dem utanför eftersom jag hade hungrig bebis i bilen. Mellan var nu hemma med pappa till sitt stora förtret, ville bara vara med mamma. Fick lov att lova ringa från fullmäktige och höra hur det gick. Blev nojjig och körde ett varv till runt träningslokalen för att kolla att Storasyster och kompis verkligen gick in... sen till fullmäktige. Premiär för Pyttet, men BarnoSkolas ordförande var sjuk så min interpellationsdebatt får ligga till sig ännu en månad. Gick faktiskt bara upp i talarstolen en gång, under punkten meddelanden, så ordföranden verkade bli alldeles nervös, men jag skulle bara påpeka att jag gläds över en Tobakskonvention från Folkhälsoinstitutet som kan användas för lokalt, förebyggande arbete. Och äntligen fick jag framföra Storasysters önskan om att "alla cigaretter ska förbjudas", trots att jag försökt förklara för henne att det är svårt för kommunfullmäktige att ta ett sånt beslut.
När jag kom hem sov Mellan redan på soffan. Läste bok för Storasyster och satt sedan vid datorn och försökte plugga en stund innan sängen.
I morse var Mellan trött och hängig och ville inte till dagis. Eftersom min undervisning var inställd idag också erbjöd jag henne att vara hemma och hon nappade direkt. Men det var som vanligt stressigt på morgonen och när vi kom hem igen efter att ha lämnat Storasyster på skolan stod gympakläderna kvar i hallen. Typiskt. Orkade inte släpa ut de två små igen. Mellan lade sig på soffan och så g på Pippi, Pyttet sov i babysittern. Mamman borde städa, men pluggade en del, städade ytterst lite och hade lite ångest över 4årskalaset och vad som ska köpas in och bakas och planeras.
Läste handlingar, uttråkad av att få spendera ännu en dag inomhus. Iofs 12 minusgrader. Efter ett par timmar sov båda barnen, Storasyster åkte med kompis hem, korv stroganoff fast med senap till middag.Vill inte ta fram dammsugaren när barnen sover.

Inga kommentarer: