onsdag 26 augusti 2009

Good news travels...

Då var det då dags att "komma ut". Efter ultraljudet igår där jag i 45 minuter fick beundra min vackra välskapta dotter nummer tre, så tyckte jag att det var säkert nog att kunna berätta via Facebook och på jobbet hur det egentligen står till med mig. Så nu vet väl snart alla.
Problemet med mig är väl att jag är så nervös att människor ska bli besvikna på mig om jag berättar att jag är gravid. Kanske blir de på jobbet besvikna, för det innebär ju att jag snart kommer att lämna dem i sticket och vara hemma istället. Kanske blir partikamraterna besvikna eftersom jag tar på mig ännu mer arbete som distraherar mig från partiarbete. Kanske blir kurskamraterna besvikna och tror att jag inte kommer att fullfölja min utbildning. Kanske blir föräldrarna på jobbet besvikna för att de vill att jag ska vara kvar och ta hand om deras barn. Kanske blir nära vänner besvikna för att jag inte talat om någonting tidigare... Kanske blir... nej, nu får jag ge mig, det här ska ju bli jättekul. Jag måste ju njuta nu för det här blir absolut sista resan till rymden, åtminstone på det här sättet. Är jag nu inte mogen nog nu för att ta till vara graviditetens alla spännande moment, är jag redo att uppleva förlossningen helt igenom utan dimma? Den här kicken är för värdefull att slarva bort genom att bry sig om vad andra känner om saken.
Givetvis är det viktigt att mina två redan födda döttrar också upplever detta som positivt, men det är jag inte så jättenervös för. bara lite.
Tänkte nu att jag skulle bli lite politisk och skriva om den nya vårdkedjan för gravida som jag tycker innehåller en del försvårande och onödigt omständiga moment. Detta att vi norrtäljemammor nu för tiden måste åka in till Odenplan för ultraljud istället för, att som förut, åka till Danderyd. Det tar längre tid att åka till Odenplan. Det är längre, det är krångligare att ta sig in i stan. Åker du kollektivt måste du byta och vänta. Åker du bil är det trängselavgifter och parkeringsavgifter som tillkommer. Till Danderyd åker du på 45 min med buss, till Odenplan får du räkna med en och en halv timma för att vara säker på att komma fram i tid.
Det är praktikertjänst som driver Ultragyn vid Odenplan och de har även en filial på Danderyds sjukhus. Jag fattar inte varför man då inte kan få välja att istället åka till Danderyd för att minska tidsåtgång, bränsle och kostnader.
All for now.

4 kommentarer:

Maria Lingberth sa...

Grattis Catarina! :) Hoppas att du mår bra!

Vanja sa...

Nej, klart inte kurskamraterna blir besvikna, det är jättespännande ju! :)

Cath sa...

Åh, så spännande, gumman. Massor med grattis... och de som ev. blir neggis av en eller annan orsak struntar du högaktningsfullt i. Kramar...

Catarina sa...

tack alla, jag mår utmärkt