måndag 1 juni 2009

Sista dagen för terminen - eller inte

Efter en total sommarhelg med bad, gräsklippning, trädkojbygge och mycket mer blev det så måndag igen. Jag hade givetvis glömt en massa grejor på landet så vi var tvungna att åka ut i morse och hämta bl a min laptop som jag skulle ha till slutredovisningen i skolan idag. Redan vid åtta på morgonen var det helt ljuvligt där ute och jag ska säga att det slog mig att kanske man skulle slå av mobilen och gå och bada med barnen istället...


Nu gjorde jag inte det eftersom vi jobbat rätt hårt med vårt temaarbete som skulle redovisas idag och jag var mäkta nyfiken på hur det skulle gå. Det gick väldigt bra faktiskt. Det var fem grupper som skulle redovisa och alla redovisningarna skiljde sig från varandra så att det blev kul att vara med och lyssna och titta. Efter redovisningarna fick vi demolera våra vackra arbeten och trycka ned dem i soptunnor utanför. Även detta ganska nyttigt tror jag.


Så nu är kursen i estetiska lärprocesser slut och kursarna skulle jobba eller vara lediga tills vi ses igen i höst. Nästan alla. Sen är vi ju fyra stycken som hoppat på senare som ska göra vår praktik och läsa in förra kursen under sommaren. Min praktik börjar imorgon och det ska bli jättespännande, dels för att jag ska vara på en förskola där jag själv ville ha mina barn, dels för att det är en ur- och skurförskola där jag kommer att få lära mig mycket om utomhuspedagogik, dels för att det är ett föräldrarkooperativ och dels för att det är spännande att se någonting nytt.


När vi kom hem idag gjorde jag pannkakor på vanlig komjölk, vilket jag aldrig gör annars, men jag glömde riva i morötter och det irriterade storasyster. Jag fick vispa grädde till istället så var alla nöjda. Sen blev det varmbad (efter helgens cool down dopp) med hårtvätt och sen läste jag storasysters egenhändigt skrivna böcker som godnattsaga (Jättehemligt av Barbro Lindgren fick vi lägga undan för den handlade bara om att vara ledsen och människor som dog och det klarar storasyster inte av).


Nu har jag inte varit ett dugg politisk och tänker inte vara det idag heller. Jag ska rösta på söndag. Det hoppas jag att ni också ska. Det kan räcka med att vara så politisk den första dagen i juni 2009.

Inga kommentarer: