torsdag 14 oktober 2010

Ibland tänker jag på Göran Persson

Jag brukar tänka på Göran Persson så fort det handlar om pengar i skolan. Visst var det väl han som såg till att skolan inte skulle ha aktiviteter eller annat som kostade extra pengar för barnen? Är det inte till och med förbjudet att ta ut avgifter för saker och ting i skola och förskola?
Det här har man anledning att tänka på ganska ofta. Många föräldrar vill gärna bidra för de vet att skolan har dåligt med pengar och de tycker att eleverna kanske borde få åka på en teater, skolresa, museibesök or whatever; att förskolan borde kunna köpa en kamera eller nya böcker. Det fungerar på olika sätt. Antingen kan skolan/förskolan anordna fika eller föreställningar för föräldrarna där de ombeds bidra med fikapengar (som kan vara av vilken valör som helst, dock minst....). Brukligt är också att man har en klasskassa och att man kanske sparar till en skolresa som genomförs på skoltid i åk 3, 6, 9 eller allihop. I många kommuner går man runt problemet att ta betalt för förbrukningsartiklar genom att helt enkelt kräva av föräldrarna att de tar med egna blöjor till barnet i förskolan. Någon skola hade fruktstund på eftermiddagen där de elever som "ville ha" frukt fick ta med pengar till detta. Jag har också betalt pengar för att stå i kö till en förskola där jag aldrig blev erbjuden plats. Inte fick jag pengarna tillbaka heller.
Man kan, och det gör nog de flesta skolor och förskolor, hävda att detta är möjligt om alla föräldrar på ett föräldrarmöte godkänner detta. Det håller jag inte med om. Och jag kan nog säga att det är nästan samma sak med godisdiskussionen för den delen. Ingen, inte ens jag, vill vara den som sitter och "förstör" för alla andra för att man tycker att detta är fel. Givetvis vill även jag att mina barn ska få göra utflykter i skolan, jag kan nog skramla ihop pengarna även om det svider, men alla kan inte det. Och. Och. Det är inte lagligt.
Dessutom har jag nu i en vecka irriterat mig på att jag fått veta att de barn som inte betalt in klasskassan står uppskrivna på tavlan i klassrummet så att ALLA som besöker klassrummet kan se. Men va f---n? Ska ni inte sätta dumstrut på fattiglappar och slarvmajor också??? Dottern försvarar systemet med att "fröken" måste komma ihåg vilka som inte har betalt så att de liksom inte slipper undan. "Fröken" ja, men inte hela j-la klassen!!!! Nej, det var så att jag ville strunta i att skicka med den där 50lappen per termin bara för att!!! Se hur länge min dotters namn skulle få stå kvar på tavlan och hon varje dag skulle vara tvungen att berätta varför hon inte hade pengarna med sig.
Men idag tänker jag inte hetsa upp mig bara över pengarna (för det har jag gjort förut och det kommer jag att återkomma till, inte minst vad det gäller att spara pengar till en skolresa redan i klass tre...). Nej, jag tänker återkomma till ett annat kärt ämne som nu visat sig bära iväg åt pepparsvängen.
Flera gånger har jag blivit upprörd över matsituationen i skolan, att barnen äter tidigt, att de har för kort tid på sig att äta, att de inte hinner ta mer och inte blir mätta mm. Detta gäller mitt barn som äter långsamt och mycket, jag är medveten om att de som äter lite och slänger i sig maten mycket väl hinner det på 15-20 min. Förra året klagade hon många gånger över att hon var hungrig och att hon inte hann äta mer för då fick hon ingen rast. I år har jag hittills inte hört detta, vilket antagligen beror på att hon lärt sig att slänga i sig maten, tänker jag... vilket lyft. Vilken kunskap. Vilken oerhört pedagogisk matlära för en ung flicka.
Men.
Nu har det visat sig att på tisdagar när klassen har bad, måste alla äta lite fortare ändå för att hinna gå till badhuset. Detta har varit omöjligt för min dotter och jag har nu fått veta att hon vid flera tillfällen blivit kallad för "matvrak" av vuxna samt hotats med att inte få följa med till badhuset flera gånger (Ja, det rör sig både om henne och en kompis till henne, så jag förstår att det kan vara pladdrigt och tramsigt och att man inte tycker att de skyndar sig tillräckligt och ska få nån typ av straff för att de inte passar tiden, men det är väl ändå elevens rätt till undervisning som ska gälla? Och elevens rätt till tillfredsställande rast och vila mellan undervisningspassen?).
Jag vet inte var jag ska börja; att kalla en ung flicka (som vid åtta års ålder anser sig själv tjock) för matvrak när hon äter skolmat??? Undrar om man även säger så till pojkar som äter bra. Att hota barn med att inte få delta i aktiviteter som ingår i skolans undervisning? Som straff för att man inte äter tillräckligt snabbt och klarar av att offra sin rast för att hinna med undervisningen? Är hotet värst om det verkställs eller om det enbart används som ett hot? Här är jag vilse, vad gäller egentligen vad beträffar bestraffningar i skolan? Trots att min dotter grät när hon kom hem idag så försvarar hon skolans metoder och skuldbelägger sig själv. Förra veckan läste de om barns rättigheter, ja det låter fint på pappret. Hur vore det om man började med vilka rättigheter barn har i sin skolgång? Jag är inte nöjd. Inte ett j-la dugg nöjd. Ingen skola i världen ska få göra min dotter till en liten mus som tror att det är hon som är fel.

Inga kommentarer: