fredag 29 oktober 2010

Hur ska vi arbeta med miljön och klimatet rent politiskt?

Jonas Paulsson skriver i sin blogg att många gärna vill se miljö och klimatföreläsningar "fria från pekpinnar" och över huvud taget tycker jag att det är så i den borgerliga politiken (jfr med KDs Låt familjen vara i fred!). Tidigare fanns i Norrtälje en Miljö och Hälsoskyddsnämnd och en Byggnadsnämnd, nu är de sammanslagna i Bygg och miljönämnden, någonting som skett i många kommuner. Tidigare fanns i Norrtälje ett Miljöråd (vart det tog vägen vet jag inte. Kanske finns det fortfarande, men i såna fall är det inte ett särskilt offenssivt råd). Tidigare togs en Agenda 21 som andades krafttag och framtidsanda fram i Norrtälje, men uppföljningen och uppdateringen av densamma har varit blygsam. Miljöarbetet i kommunen går på sparlåga och när ett beslut om investeringar i vindkraft tas handlar det inte om att förbättra miljön utan om att spara pengar. Göran Pettersson (M) uttrycker tydligt i dagens lokaltidning att han anser att vindkraft är störande och helst ser verken på annat håll, i en annan kommun, men med avdragsrätt för vår kommun.
Nu inrättar dock den borgerliga majoriteten en klimatnämnd och frågan är väl vad den ska åstadkomma som ingen annan inrättning klarat av. Dessutom är det ju så att Kommunledningen ofta struntar i om det finns en enig nämnd som tycker en sak, så länge det inte överensstämmer med kommunledningens åsikt. Klimatnämnden ser jag i dagsläget som en muta för att Centern inte ska spräcka majoriteten, som inte är en allians. Där kan centerpartisterna sitta och fabulera (som om det vore valrörelse) utan att kunna genomföra ett smack.
Sen funderar jag lite över det här med en ordförande och en vice ordförande från majoriteten i varje nämnd och en andre vice ordförande från oppositionen. Innebär detta att det blir tre stycken som får högre ersättning än de "vanliga" ledamöterna i varje nämnd? Vilket syfte fyller detta? Är inte detta också ett sätt att köpa de mindre borgerliga partierna in i majoriteten? Vad blir priset för detta? Färre ledamöter i nämnderna? Jag har inte sett förslaget mer än i tidningen, men visst funderar man över konsekvenserna när man vet att den borgerliga agendan hela tiden har varit att minska antalet politiker och dra ner på antalet sammanträden. Att då inrätta flera nya dyrare uppdrag...någonstans måste ju pengarna tas.
Ikväll är det avslutningsmiddag för gamla fullmäktige i Folkets Hus Hallstavik. Och här har man barnvakt och allt. Så är man så in i bomben förkyld. Nu funderar jag bara över hur jag ska hålla mig vaken tills jag är hemma igen vid tolv. Och hur jag ska orka upp när barnen vaknar vid halv sju imorgon bitti. Då står fotboll på utomhusplan på schemat.

Inga kommentarer: