onsdag 27 oktober 2010

En liten bit bakom

Om du vänder dig om ska du se att jag är där, en liten bit bakom, hinner aldrig riktigt ikapp. Det är väl samma syndrom som det där att komma försent och gå lite tidigare. Jag hinner inte med. Allting släpar efter; städning, räkningar, pluggande och förberedelser av ditten och datten. Lite mer struktur och rutiner kanske skulle underlätta, men när ska jag hinna upprätta dem?
I helgen hade åttaåringen kalas, över en månad efter själva födelsedagen och oj, det hade blivit snö och kallt ute. Hon som alltid brukar ha sitt kalas utomhus. Vi hade planerat det på landet dessutom. Men det blev till att vara hemma i lägenheten, vilket kunde ta knäck på vilken förkyld mamma med sömnbrist som helst. Lägenheten står dock kvar, hemtrevligt rörig och full med godis, presentsnören och överblivna kakor.
Så var det skolan, har inte hunnit köpa litteraturen till denna kurs ännu och om två veckor börjar nästa kurs. Som vi dessutom ska ha läst in oss i förväg på. Inte har jag fått på vinterdäcken eller hämtat sladden till motorvärmaren hos bilförsäljaren. Varje morgon lika förvånad över att tiden inte räcker till att skrapa rutorna också.
Förra veckan kom jag nästan ikapp med räkningarna från förra månaden, men nu är det ju dags igen. Var ska jag börja? Vad ska jag prioritera? Varför lever jag över mina tillgångar? Måste sätta mig ner och göra en budget istället för att hoppas på Trissvinst. ICA hotar med att spärra mina konton och CSN behöver ju en grundlig renovering. Hur ska jag kunna betala tillbaka studielån när jag studerar och är föräldrarledig? Ännu ett problem att skjuta på framtiden.
Till landet har jag inte hunnit åka, utemöblerna står ute, studsmattan är inte nedplockad (som tur är är jag inte ensam, vet att brorsans båt även ligger i vattnet än). Löven kommer aldrig att bli uppkrattade och komposten blir inte tömd förrän till våren. Hemma brottas jag med tvätten och disken, en förkylning som aldrig ger med sig, som aldrig låter mig tänka klart. Vaknar av klockan varje morgon klockan sex, vardag som helg; simning, fotboll, discon och allehanda aktiviteter som barnen deltar i, själv försökte jag sälja saker på loppis och fick ihop 143 kronor, exakt lika mycket som en propp till badkaret kostade.
Nej, jag behöver bli rik och frisk för att orka springa ikapp nu. Men det blir bara november.

Inga kommentarer: