tisdag 18 februari 2014

Sexism - en grundläggande rättighet?

I en tidigare blogg beskrev jag antirasism, demokrati och humanism bl a som grundläggande mänskliga rättigheter som inte bör omfattas av public services stränga åsiktsförbud. Detta är inte värden som det svenska valet ska handla om. Detta är värden som till varje pris ska försvaras i vårt land. Det är rättigheter där Sverige i många fall nått ganska långt även om det finns lång väg kvar att gå. Demokratin måste erövras varje dag.

En annan grundläggande mänsklig rättighet som public service borde värna är allas lika värde, rätten till sin kropp och sin integritet. Det sätter sig då lite i halsen då en sitter med döttrarna på bästa sändningstid och tittar på Melodifestivalen och vi ska bli tvungna att se en man "av misstag" tafsa en kvinna på bröstet. Om och om igen. Det är inte kul. Vad visar det mina döttrar? Sexism är okej, men inte antirasism. Vilket märkligt ställningstagande Svt.

Själv tycker jag människor som tydligt tar ställning för sexism, oavsett om det sker utanför arbetstid, ska stängas av från public service tills valet är över. De förvirrar mig. De kan kanske få mig att rösta fel.

Inga kommentarer: