torsdag 3 juli 2008

Kaniner

På min tid, d v s stenåldern, åt kaniner gräs och det bästa de visste var maskrosblad. det kunde man plocka i massor och lägga in i buren. Nu för tiden tror folk att man är helt knäpp när man yppar att man trodde att kaninen skulle äta gräs. Jag som trodde jag skulle få hjälp med gräsklippningen. Det värsta med vår kanin är att han inte alls äter någonting från burbotten. Man måste sitta med salladsblad (tur att det växer mycket i landet) i handen medan han äter. Så fort det ramlar på marken är det oätligt. Han tycker lite om klöver, men annars ratar han gräs, maskrosblad, morötter, kål mm. Sallad, hårt bröd, äpple och några saker till kan han tänka sig att äta ur handen. Och sen har han torrfoder på ett fat i sitt lilla hus, men ur det väljer han också ut vissa saker som han äter och det äts inte med någon större aptit.
Han verkar dock pigg och glad, men jag blir lite orolig. Men visst skulle han väl äta gräs om han kände att han höll på att svälta ihjäl? Eller gör inte finkaniner med stamtavla och stämpel i örat sånt?

2 kommentarer:

Cath sa...

Du kan vara lugn, han äter när han är hungrig, de är lite som ungar, fyller sitt dagsbehov på ca 3 dagar. Mina kaniner, vare sig de hade stamtavla eller inte, ratade gräs och maskrosor i början av sommaren men tog sen igen sin miss. De kan dock bli lite lösa i magen i början av den kosten. Visst är det kul när de äter ur handen, men se till att fodret inte blir fuktigt, det är inte bra för deras magar så om du ger hö, pellets, knäckebröd eller annat, plocka bort om det blir fuktigt...

Så länge han hoppar och är nyfiken.... gör du helt rätt!

Trevlig sommar, vännen!!!

Catarina sa...

bra, då är jag lugn