måndag 3 september 2007

Rätten att ta ett dopp eller vänta på bussen under tak

På insändarsidan i dagens lokaltidning undrar en Rimbobo vad som kommer att hända med det fina badhuset på orten. Det undrar jag med. Jag har gått på babysim och simlekis med mina barn där i alla år, men eftersom jag liksom insändarskribenten hört att det inte finns så mycket personal kvar även om badhuset ska hålla öppet, så har jag inte anmält barnen i år. Det kostar ändå en del pengar och då vill man ju veta att det håller kvaltitet. Det privata är ingenting att lita på, man kan konkursa, man kan bryta avtal, man kan kräva mer pengar, men man har inget som helst ansvar för invånarna eller orten. Fler och fler barn drunknar och Alliansregeringen har lovat att alla barn ska kunna simma i årskurs fem. Hur då? Ska de borra hål i isen och träna simning? Mitt förslag är att kommunen tar över driften av badverksamheten och garanterar möjlighet till bad och simundervisning i kommunens alla delar. Man bör också införa gratis simskola för kommunens barn vid badplatserna på sommaren.
I en annan del av kommunen har en kiosk vid bussterminalen bränts ned och invånarna hänvisas nu att vänta på bussen på någon superdyr offentlig toalett som kommunen investerat i för att man inte ville samarbeta med Folkets hus på orten. Investeringen i den delen av kommunen är således avklarad och ingen ny terminalkiosk med väntrum kan byggas upp. Eller? Tror jag ska ställa den frågan på fullmäktige ikväll.
Annars skriver lokaltidningen att könsskillnader bestäms av kemin i hjärnan och inte av uppfostran. Och apropå att en kvinna mördade sin man under PMS som jag berättade vid ett tillfälle när man diskuterade pitbullhundar så fick jag bara veta att kvinnor är farligare än mördarhundar. jojo, kan bli, tur för er att jag inte hade PMDD precis då. Nej, nu har jag mycket att göra innan fullmäktige...

Inga kommentarer: