lördag 22 september 2007

Mycket att stå i i ett kargt och otryggt Sverige

Jag tycker inte alls att det är så kallt och ruggigt som jag trodde att det skulle vara i Sverige. Det verkar riktigt skönt ute, men jag har inte hunnit ut något mer än när jag hängt ut eller tagit in tvätt ur den oändliga aldrig sinande massan. Jag har städat, bakat, tvättat, lagat mat, badat barn, uppvaktat barn, sövt barn och tagit hand om nyvakna barn i ett. Kaffet har jag aldrig hunnit dricka upp. Och när väl tvättmaskinen tystnar hinner jag ut en vända och hänga upp tvätten (ja, nån maskin hängde jag i badrummet också).
Idag var min mamma och mormor här och firade femåringen som hade beställt regnbåge och egen färskpotatis till middag (då var vi ute och grävde upp den också ja). Sen blev det kaffe, tårta och chokladrutor som vi bakat enligt femåringens önskemål. Imorgon kommer hennes halvsyskon på uppvaktningsfika så då blir det väl till att baka lite mer på förmiddagen. Puh. Sen satt jag in på småtimmarna och redigerade semesterfoton igårkväll också och nu laddar jag upp dem för att beställa papperskopior.
På måndag gör vi klart sommarstugeaffären och sen har jag ju massor att göra där ute också. Det känns roligt och spännande, men tiden räcker inte riktigt till. Och när flickornas farfar sa att han ville betala ett hus åt oss i Turkiet också, så fick jag nästan ångest över hur mycket jag vill uppleva och hur jag ska få tiden att räcka till.
"Du får aldrig dö, mamma", sa femåringen häromdagen och jag vill verkligen inte det heller, inte än, det är så mycket jag vill hinna med.
Regeringens budget ja, mer pengar till kungahuset hörde jag på radion igår. Man ska ha 50 000 på banken och spara 1 000 kronor i månaden för att klara sig när man blir sjuk eller arbetslös. Jojo, man får leva på hoppet. Dessutom snappade jag upp från nyheterna att man äntligen förstått att föräldrarpenningen redan sänkts och nu sänks ännu mer. Jag har flera gånger lyft detta i ekonomisamtal, men ingen verkar ha fattat att det redan skett. Min SGI sänktes från 501 kronor om dagen till 495. Om jag tar ut föräldrarpenning 30 dagar i månaden gör det en sänkning på 180 kronor. Kan tyckas lite, men nu ska de tydligen knapra ännu mer. En kille som de ställde frågan till på TV sa att 500 kr i månaden (vilket skulle bli hans förlust) inte var så mycket, för har man bestämt sig för att vara hemma så är man det ändå. Konstigt resonemang. Man måste väl vara hemma när barnen är riktigt små. I alla fall någon av föräldrarna. Om man inte har släktingar eller så som kan ta hand om dem.
Ja, man får gneta på. Kasta sig på telefonen vid SMS. Jag fick tre SMS från jobbet under semestern. Kul att stå på en gurkodling i Turkiets inland och få ett SMS om lediga tider vecka 39. Kalendern hade jag noll koll på, visste inte ens vilken vecka det var. Därför sitter jag nu med en massa luckor som måste fyllas ut med föräldrardagar. Tills de är slut. Har jag tur räcker de till jul. Måste söka jobb nu. vill undvika Arbetsförmedlingen och A-kassa till varje pris. Då kan man ju inte ens låtsas att man inte är livegen.

2 kommentarer:

Krassman sa...

Jag säger som min vän Thomas Hartman. Borgerlighetens blå skatteväxling är en klackdans i ansiktet på den som inget har. Fy för den ledesäger jag bara.

Anonym sa...

Hej och välkommen hem igen. Alliansens jämställdhetspolitik kan sammanfattas med vårdnandsbidrag och avdrag för hushållsnära tjänster, sänkt sjukkassa, föräldrapenning och försämringar för deltidsarbetslösa. Ja vad ska man säga...
Vi hörs...
Ps kommer om jag kan på LB..

Hanna