torsdag 27 september 2007

Jag söker två imorgon istället

Ja, jag söker två jobb imorgon istället. Det finns ingenting. Jag har ju sju månader på mig.
Funderar över stugan och städningen där. Det är spännande att städa efter någon annan, att lära känna en annan människa genom att städa efter den. Jag vet ju att han är f d polis, att han har varit övervakare till en mördare som gjort lampan i allrummet, men att gå igenom prylar och gamla tidningar, tidningsurklipp och skrivna meddelanden till andra familjemedlemmar. Spännande.
Jag tänker mig att han var sossesnut. Han läser Vår bostad och Vi och handlar definitivt på konsum. Han har spart påsar och askar till allt han köpt. Han gillar öl, sherry och troligtvis snaps. Han har samlat recept på bakverk och maträtter, byggbeskrivningar och trädgårdshandledningar. Och han har ju byggt huset själv, av gammalt rivningsvirke från en kiosk (som jag tror mig hittat ett svartvitt foto i ram på). Och han har byggt en bokhylla, veranda och lite annat. Innan han byggde ut huset 1984 skapade han en modell i papp som fanns i ett skåp. Och böcker och kartor. Och ett meddelande att var och en som övernattar får ta med sig egna sängkläder och inte använda hans privata.
Bland porslinet finns såväl Rörstrand och andra svenska kvalitetsvaror som rent strunt. Hans dåliga syn har antagligen bidragit till dålig diskning. Gardinerna är till stor del fållade med nålar, men aldrig uppsydda. Han har bestämda uppfattningar om hur allt sköts på bästa sätt och har lämnat både muntlig och skriftlig information om detta så att vi ska göra rätt. Han har en otrolig svada och dyker förmodligen upp på fika någongång nästa sommar. Jag ser fram emot det. Då får vi ännu mer bakgrundsfakta om vårt paradis.

Inga kommentarer: