fredag 28 september 2007

Fredag på jobbet, BVC, rester och myskväll

Försökte verkligen komma upp i tid i morse för att hinna göra någonting innan jobbet, t ex baka lite mer inför femårskalaset på söndag. Slängde ut mattorna i köket och moppade, tvättade en maskin tvätt som jag blev tvungen att hänga i badrummet. Inte hann jag bada tjejerna för snabbt blev det brått till BVC och femårskontroll kl. 10.15.
På BVC fick vi vänta till nästan tjugo i elva och jag var redan uppstressad. Elva äter barnen på dagis. Storasyster ville inte svara på frågor utan blickade menande mot mamma. Men syntestet klarade hon och sen fick hon rita ett självporträtt medan mamma pratade med BVCsköterskan och fyllde i en enkät. Inte så lätt att prata fritt när objektet är närvarande, men sen vi kom hem från semestern har mina misstankar om att det är något fel på henne lagt sig. Här hemma fungerar hon normalt, lite bortskämd, men det går i alla fall att prata med henne. Och oerhört känslig är hon, vredesutbrott följda av ångestattacker och gråt. Mammas lilla gumma.
Tio över elva kastade vi oss in i bilen och for till dagis. Kastade in en här och en där och for vidare till jobbet för att hinna äta lite innan jag började kl.12.00. Måste äta innan eftersom jag aldrig vet hur långt det är till min första rast. Idag var det två timmar till min första och enda rast. Efter rasten fick jag jobba tre timmar och en kvart utan paus. Det är jobbigt. Före rasten var jag i kassan, efter rasten i lektornet och jag hade ca 10 barn hela tiden så det var ingen rast ingen ro. Kom inte iväg förrän tio över sex.
Barnen ensamma kvar på dagis, trötta och griniga (börjar bli rutin nu). Jag ville bara få dem hem. Storasyster hann se slutet på Bolibompa (Aktiebolaget Häxan Surtant som är mammas favorit) och Liten klängde på mammas arm medan vi värmde spaghetti och köttfärssåsrester. Hackade faktiskt till en enkel sallad också. Och blandade juice. Glömde lämna både enkät från BVC och schema för nästa vecka till dagis. Inget att göra åt nu.
Storasyster krävde myskväll (det har de tydligen lärt sig att det ska vara på fredagar) så jag poppade popcorn som vi strikt åt utan att smula. Jag är världens tråkigaste mamma på det sättet. Jag avskyr smulor. Men nu har jag införskaffat en jättebra smulrengörare för mattor i Turkiet så det går lite bättre. Annars får jag dåndimpen när ungar springer runt med kakor och bullar i handen och smular i hela lägenheten. Jag som ska ha barnkalas på söndag...
Fick i alla fall i säng ungarna vid åtta och kom upp igen vid kvart i nio. Tittade på Jordan, rättsläkare på fyran samtidigt som jag städade ungarnas lekrum i reklampauserna. Plockade ur alla hyllor och gjorde rent och slängde en del gammal trasig skit och godis som Storasyster sparat i ett halvår. Tömmer den där skålen ibland, påskgodis, julgodis, kalasgodis, hon äter aldrig upp. Såg till att ställa upp alla saker hon är rädd om högst upp och hoppas att kalaskompisarna inte sliter ner dem så att de går sönder. Min dotter är nämligen en otrolig materialist som sörjer minsta glasspinne som råkar gå av.
Imorgon skulle jag vilja hinna åka till stugan och vara där en lång ostressig stund, men jag vet att jag måste handla, baka och förbereda lite mer inför kalaset samt att vi är bjudna till kusin vitamin som fyllt 9 år på fika klockan tre. Och på morgonen är det TV på helgerna och sen måste, alltså måste, barnen bada och tvätta håret.
Ja, sen ska man väl kommentera Burma, det verkar ha blivit väldigt poppis bara på nån dag så där. Och det är bra att människor engagerar sig. Och klär sig i rött. Själv tror jag att det sker hemska saker varje dag på en massa platser på jorden som inte så många alls bryr sig i. Men det är väl bra om de bryr sig om någonting. Jag är himla trött nu, borde duscha, men orkar inte, ska försöka sova. Det har varit lite svårt senaste veckan, vaknar till hela tiden och har inte riktigt koll på var jag är. Härom natten kom jag på att jag inte ställt klockan, men när jag skulle göra det klarade jag inte heller av det. Gav upp och tänkte att jag ska ju ändå inte upp så tidigt. Men det skulle jag, jag skulle upp sex. När jag vaknade vid ett senare tillfälle hade jag kommit på hur man ställde klockan...

Inga kommentarer: