torsdag 10 november 2011

Är läxorna värda besväret?

Igår gick ett nyhetsprogram på svt1 där de talade om att läxor är den största konfliktorsaken i många hem. En intervjuad man skrattade och tyckte att det ändå var okej, så har det alltid varit, sa han, och det handlar om att föräldrarna ska ta ansvar och visa sin auktoritet över barnen, som i sin tur ska fostras. Idioti, tänker jag. Hur kan lärande bli roligt och entusiasmerande om det samtidigt är den största orsaken till konflikt inom familjen? Det finns ju så mycket andra konflikter. "Välj dina strider", säger experterna när de vill hjälpa familjer att minska antalet konflikter mellan barn och föräldrar.

För snart två år sedan publicerade Forskning och Framsteg denna intressanta artikel om läxors för och nackdelar (Läxor - för livet eller i onödan). Vi vet sedan länge att läxor missgynnar barn från svagare hem. Det har också visat sig att det har tillkommit allt fler outtalade läxor, de barn som inte hinner med arbetet i skolan får helt enkelt ta hem och göra färdigt. Läxor, avsedda för att skapa en länk mellan skolan och hemmet, har också i viss mån förlorat sitt syfte i och med alla de nya läxläsningsföretag som föräldrar gladeligen anlitar för att kunna stryka en stor konfliktorsak i hemmet. Om läxor ska vara bra bör de, enligt artikeln, vara mer individanpassade och ge direkt återkoppling.

När vi kommer hem är jag tvungen att snabbt få fram mat på bordet medan de två yngsta gråter och gnäller av trötthet och skolbarnet fräser. Ibland har hon träning (ja, det är viktigt att röra på sig också. Och att engagera sig i föreningslivet. Men skolarbetet går naturligtvis före allt annat, har dottern fått sig tillsagt i skolan). Hur som helst är det ingen inbjudande läxmiljö hemma vid tidpunkten för träning. Vi är alla trötta efter en hel arbetsdag. Hur kan man kräva att barn ska ha en längre arbetsdag än åtta timmar, kanske t o m tio?

Jag har resignerat vad det gäller läxkonflikten. Det är en strid jag väljer att välja bort. Hon kommer väl på det själv. När hon är mogen att ta eget ansvar för sina studier. De får väl höra av sig från skolan om hon ligger långt efter, om hon inte klarar målen. "sitt ned med ditt barn i lugn och ro och låt läxstunden bli en stund av lugn och ro" stod det i nån läxläsningsanvisning. Vad ska vi göra med de andra två då? Låsa in dem i en ljudisolerad låda? Det finns faktiskt tillfällen då jag rent av förbjuder läxläsning (ja, en sån korkad förälder är jag). Min syn på lärande tvingar mig att tycka att det är djupt olämpligt att traggla multiplikationstabellen vid sängdags när huvudet bultar av trötthet eller att stiga upp klockan fem på morgonen för att träna rättstavning. Jag tror inte det ger någonting jämfört med vad det kostar i energi.

Min dotter, som har sett Lilla Aktuellt på TV, tänker ta upp frågan om läxläsning på klassrådet. Hon har nämligen sett en kille där som lyfte frågan, fick eleverna med sig och det resulterade i att skolan slutade med läxor helt och hållet. Jag är glad att hon har så stor insyn och kunskap om hur vårt demokratiska system ska fungera och att hon kan göra upp en plan för hur hon ska kunna nå ett mål. Jag är däremot rädd för att hon blir besviken och bönar och ber om att hon inte ska ge upp hoppet och bli avtrubbad.

2 kommentarer:

Johan Nilsson sa...

Ja läxor kan orsaka problem, en elev till mig, jag jobbar som ma-lärare på högstadiet, lade fram denna blog till mig idag då jag frågade dem varför det endast var 2 av 17 elever som gjort matteläxan till idag. Det är underbart med engagerade elever och denna fråga engagerade hela klassen. Jag ser dock några problem med ditt resonemang och anser nog att läxor, vare sig de är uttalade eller om det handlar om beting, kan ha sitt berättigande. Dels så är elevens "arbetsdag" i skolan inte de 8 timmar som du skriver, hos oss är eleven i skolan mellan 8 och 14, 6 timmar varav minst en tille är raster. Man kanske då kan förvänta sig att eleven lägger någon extra timme varje vecka i hemarbete. I den bästa av världar vill ju eleven utveckla sig så långt som möjligt och detta kräver ju en arbetsinsats men alla elever kommer inte till den insikten utan kan behöva ett yttre krav för att få till denna utveckling. Är eleven sjuk eller av andra orsaker missar undervisning (är ofocuserad på lektioner) så krävs det oftast att man på något sätt jobbar ikapp. I våra lagtexter kring skolan står också att föräldrarna ska vara insatta i skolarbetet och där ser jag själv som förälder att min sons läxor hjälper mig enormt med att dels få insyn i hans skolarbete och dels själv få se hans utveckling i saker som jag annars kanske inte skulle se. Själv brukar jag sitta ned med min son vid 2-3 tillfällen i veckan ca:20 minuter per gång, då gör lillebror mer än gärna sin egen "läxa" som han önskat sig, han är fortfarande i förskoleåldern. En stund på helgen är också skönt att ta.

Catarina sa...

ja, jag kan förstå vad du menar och det framgår ju också i bloggen att läxor kan vara bra om de är mer individanpassade och får snabbare respons. Kanske är det så för elever på högstadiet att de inte har 8 timmars arbetsdag, men för t ex min dotter, som går i trean, innebär dagen också X antal timmar på fritids, vilket inte är en miljö för avkoppling. Fritids har många barn inskrivna och är en stor del av många barns skoldag. Kvaliteten på fritids och fritids möjligheter att hjälpa barnen med läxläsning borde få större uppmärksamhet. När vi kommer hem, och speciellt nu på vintern, är vi trötta och vill koppla av innan det är dags att sova. Visst vill även småsyskon vara med och göra "läxor" när det är dags, men hemma hos oss leder det mest till en kakafoni av röster som läser högt ur egna böcker och det blir inte särskilt rofyllt eller lustfyllt. Önskar jag hade förmågan att avsätta 3x20 minuter i veckan för att sitta ner och koncentrera mig på min dotters skolarbete, men tyvärr är det svårt. Och jag tror inte att jag är den som har svårast för detta. Resonemanget måste dock handla om att alla barn ska kunna få likvärdiga möjligheter att tillgodogöra sig kunskaper och då måste ansvaret ytterst ligga på skolan. Jättekul att elever tar med sig debattinlägg och att dessa sedan diskuteras. så skulle jag vilja att mer skolarbete bedrevs.