onsdag 13 april 2011

Vem får man träffa som folkets representant???

Ingrid Landin (Mp) vill inte sitta kvar i kommunens utbildningsnämnd. Orsaken är att hon blivit uppläxad för att ha träffat lärare. På egen hand. Som miljöpartist dessutom. Mats Wedberg (Mp) fick veta av kommunalrådet (M) att han var jävig när han ville delta i en diskussion i fullmäktige som berörde ett samhällsarbete han hade vissa kopplingar till. Som tur var klargjorde Rune Karlsson i dagens lokaltidning att detta var felaktigt. Som tur är är man inte jävig så fort man vill diskutera en fråga som man råkar kunna någonting om . För en vecka sedan gick lärarna på gymnasieskolans mediaprogram med skyltar som sa: Lyssna på oss! Ingen ansvarig tjänsteman eller majoritetspolitiker kom ut utanför kommunhuset för att lyssna. Lärarna skickade även mail till ledamöterna i nämnden med samma budskap. Ingrid Landin beslutade sig för att lyssna på dem. Hon kanske, som jag, trodde att det var en förtroendevalds främsta uppgift; att lyssna på medborgarna. Men hon missade att hon skulle ha både ordförandes och rektors tillstånd för att få prata med lärarna, eller förlåt, lyssna- När vi för en tid sedan hade utbildning för den nya landstingsgruppen i Vänsterpartiet fick vi veta hur otroligt lyckligt lottade vi är som förtroendevalda, eftersom vi då bara kan lyfta luren och ringa till någon verksamhet som vi är nyfikna på och presentera oss som intresserade förtroendevalda och be om att få göra att besök. Människor i verksamheterna blir glada då, de uppskattar att politiker bryr sig om vad de beslutar om. Men tydligen är det annorlunda i Norrtälje kommun. Kanske bäst jag informerar vår gruppledare i landstinget om detta innan vi gör vårt studiebesök hos Tiohundra i maj? Kanske måste vi ha både Sofia Paulsson och Hans Anderssons godkännande för detta? Däremot verkar den centerpartistiska ordförande Louise Branting inte ha några som helst problem med att majoriteten i nämnden skriver en debattartikel tillsammans med cheftjänstemän och rektorer. Det var annars något som jag studsade lite på. Jag har förstått att man som tjänsteman i offentligt styrda organisationer har att rätta sig efter sittande majoritets beslut, men från det till att aktivt ta ställning och skriva debattartiklar tillsammans??? Själv tycker jag steget är ganska långt. Ja, jag träffade Ingrid Landin på Flygfyren när jag handlade efter en lång dags arbete med avbrott för utvecklingssamtal på skolan och sen lämning av dotter på fotbollsträning. Jag och småtjejerna handlade och det blev väl mest godis eftersom jag var trött och hungrig. Nu har vi äntligen fått i oss middag och det är dags att bråka på dem pyjamasarna........tjo, fortsätter fundera på vem jag kan träffa och vem jag kan lyssna på som förtroendevald. Eventuellt är det bara den allmänhet som kommer till Rådhuset på fredagar mellan 16-18. Då är ju också kommunfullmäktiges ordförande (M) på plats och hör vad som språkas.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med Ingrid Landin har ju hänt förut med samma ordförande och majoritetspolitikerso blev tillsagd att hon inte fick springa på skolan och bedriva politik, det hon gjorde var att hon blev tillfrågad om hon vill komma på ett möte, det var inte bra att tacka ja utan att först fråga fru ordförande om den saken, det är något speciellt med denne ordförandens agerande

Anonym sa...

Hur i hela fridens namn kan dessa politiker få sitta kvar på sina poster? Gång efter annan missbrukar de sin ställning och skolpolitiken är under all kritik. Ingen möjlighet att påverka, mörkningar, dolda agendor enmansvälde, avsaknad av kompetens och en iskall attityd. Elevernas möjligheter är som att spela på roulette. Jag spyr!

Catarina sa...

Ja, det känns som att det är fel politiker som försvinner från arenan. Hur kan de tillåtas fortsätta? Jag vill gärna sprida den här bloggen och den här informationen i riket för att få fler att agera och tala om vilka det är som borde lämna sin plats. Vi kan inte låta det fortsätta helt enkelt. Vi måste alla säga vad vi tycker. Tyvärr är det en tid kvar till nästa val, men man får hoppas att vi kommer ihåg allt som sker....