söndag 17 april 2011

I sommarstugeområden står tiden still?

Vi har vår stuga i ett område som växte fram i början av 1970-talet och många stugor är också från den tiden. Säkerligen är många av sommarstugeägarna också från den tiden. Det är mysigt tycker jag. Det är en del av avkopplingen; att inte större modernare hus och bekvämligheter växer fram i rasande takt. Jo, det finns några pooler, vilket jag tycker är skrämmande med tanke på att det inte finns något kommunalt vatten och att vi i stort sett varje sommar har slut med vatten i vår brunn.


För mig är det att kunna leva närmare naturen att vara på landet, att kunna kompostera sopor och gå på torrdass, diska i regnvatten, elda och ha sitt eget kretslopp på tomten. Och det är klart att man retar sig på att några kör vattenspridare och fyller pooler när det inte ens finns vatten i regntunnorna att diska med, när man ser andra köra skottkärror med vattenhinkar från sjön för att kunna vattna i trädgården. Det är annat med andra. Jag har sett ett dike där vattnet inte fryser ens när det är 25 grader minus...


Igår var det städdag i samfälligheten, vilket det är 1-2 gånger om året. Då samlas vi och röjer, sly, eldar, fixar fotbollsmålen och ev flytbryggorna, oljar spänger mm. Allt avslutas med korvgrillning och utdelning av de 200 kronor man får tillbaka på samfällighetsavgiften om man hjälper till. Trevligt värre. Barnen är väldigt ivriga att hjälpa till att samla pinnar och lägga på elden. Och så nöjd, Storasyster, "Mamma, det här är bra för naturen, eller hur?" Tja, en svår fråga att svara på när gubbarna kommer nerkånkandes på olja, bildäck, bensin etc för att få fjutt på brasan. Igår verkade det nästan som om de försökte överträffa varandra och jag satte städglädjen i halsen. Visste inte vad jag skulle säga. Trodde man blev varse skadan av detta på 1970talet typ. Vet fortfarande inte hur man agerar; skriva ett brev till styrelsen? När flera av däcknissarna sitter i styrelsen. Vem är det som blir utanför då liksom? Men vad ska man säga till sina barn när de ser det här? Vad skickar vi för signaler? Vi skiter i er framtid typ....


Jag tänker på Roslagens alla sommarstugeområden, på alla bristfälliga avloppslösningar och brinnande bildäck. Och på alla dessa människor som rättfärdigar att det fortsätter så här, för att liksom få vara bekväma den sista biten av sitt liv. Jag tänker inte stå tyst och se på, jag tänker inte låta mina barn se mig tiga om detta. Jag ska bara fundera ut nåt...

Inga kommentarer: