onsdag 8 juni 2011

Är det positivt att ta egna initiativ?

Att ta egna initiativ lyfts ofta fram som någonting positivt, men i t ex en anställningsintervju ska man vara försiktig med att säga att man är bra på att ta egna initiativ. En del gillar det. En del blir skrämda av det. Ett exempel på det sistnämnda är den moderata majoriteten i Norrtälje kommun. Ordförande i Barn och skolnämnden Göran Pettersson (M) har flera gånger påtalat att han inte vill att oppositionen lägger motioner i fullmäktige som stör nämndens arbete. Han vill helst kläcka alla idéer själv och sen ska oppositionen bara vara överens med honom. Kommunalrådet Kjell Jansson (M) gjorde igår på kommunstyrelsens sammanträde väldigt klart att han inte gillade egna initiativ, så länge de inte kommer från honom själv vill säga.


För den som inte läste min blogg igår så kan jag berätta att miljöpartisten Mats Wedberg, efter en diskussion efter förra ks om att vi borde sitta så vi såg varandra bättre, möblerade om sammanträdeslokalen från dåtida skolsal till relativt vanlig modern sammanträdessittning i typ hästsko på eget bevåg innan sammanträdet och att kommunalrådet då fullkomligen gick i taket av raseri och ville ha ordning och reda! Det är jag som är ordförande, det är jag som bestämmer, sa han.


Jag har funderat på det. Jag har ju varit ordförande i lokalföreningen i Vänsterpartiet i hur många år som helst. Har jag någonsin hävdat min rätt att ha yttersta beslutsrätt i möbleringen? Inte vad jag minns. Jag har också svårt att tänka mig att någon av alla de chefer jag haft på olika jobb genom tiderna skulle bli rasande om någon personal ville prova en annan möblering och tog saken i egna händer.... och jag har haft en del väldigt dominanta chefer. Jag kan tänka mig att man hade fått möblera tillbaka i efterhand, men inte att chefen själv ryckt tag i stolar och bord och som en vettvilling gnott tillbaka eländet. Iofs var vi ändå färdiga med dryga 30 ärenden efter 40 minuter, men drog kommunalrådet i ren ilska ur ett ärende som kritiserades också. Och det var han väl som überchef i sin fulla rätt att göra.


Nej, jag tycker att det är skandal hur den här kommunen styrs. Jag tycker det är fullkomligt vansinnigt att inte ens kunna prova ett eget initiativ taget i fråga om möbleringen från oppositionen. Hade det fungerat om det varit Hans Andersson (Fp) som möblerat om? Han är ju van från Tiohundranämndens sammanträden att sitta i hästsko. Moderaterna har gjort klart för oss alla. Egna initiativ är inte välkomna. Det är ingen idé att ni motionerar, interpellerar, möblerar eller föreslår. Vi tänker inte lyssna. Vi är bäst. Vi (jag?) bestämmer. Och om ni envisas kommer vi att bli ännu surare, ännu otrevligare och testa ännu fler härskartekniker....

3 kommentarer:

kråka sa...

he he, tack Catarina för ett skojigt inlägg.
Kommunalrådet Kjell Jansson (M) tycks mig vara en riktig så kallad fårskalle. Fortsätt för guds skull möblera om! Stressa hans inkrökta moderathjärna till max!

Catarina sa...

Tack Kråka. Man behöver lite uppmuntran i detta arbete, annars riskerar man att börja tro att det är man själv som är knäpp i huvudet och låsa in sig nånstans istället

kråka sa...

Jag vet nog vem som borde låsas in!
Tråkigt bara att ett sånt överkänsligt kontroll-freak röstats fram som kommunalråd.