söndag 6 mars 2011

Blodpudding och bacon på menyn

Jag har många gånger bloggat om den nya tokcentern och yttranden och förslag som får håret att resa sig på kroppen. En centerpartist som jag dock tycker brukar vara riktigt klok är Karin Broström. Jag brukar gärna lyssna till vad hon har att säga och på den tiden jag satt i Bygg och Miljönämnden så var hon ofta överens med mig även om det senare inte syntes i majoritetens beslut.

Därför är jag lite besviken, för att använda ett borgerligt uttryck, när Broström nu tillsammans med partikollegorna Åsa Wärlinder, ordförande för Klimatnämnden, och Berit Jansson, vice kommunalråd eller vad det heter, i ett debattinlägg menar att det är samma sak att ha en vegetarisk dag i veckan på menyn som att ha en dag då man endast serverar kött. Det är ju så dumt att man kan tro att de alla tre tillhör den inre kretsen av tokcentern.

På grund av detta utspel och att dessa tre damer dessutom påstår att de inte vill ha en vegetarisk dag i menyn eftersom de vill att barnen ska serveras allsidig kost, så känner jag mig nödgad att upplysa om att det är fullt möjligt att sätta ihop en vegetarisk rätt som täcker kostcirkelns alla delar, vilket blir väldigt svårt om man bara serverar kött. Nu serverades vi iofs blodpudding och bacon på min arbetsplats (visserligen med lingonsylt), men jag ifrågasatte också allsidigheten i detta.

Att konsumtionen av kött i Sverige ökat till 85 kilo per år från dryga hälften för 40 år sedan och att kosten definitivt blir mer allsidig med en vegetarisk dag i veckan är bara en av flera saker jag tar upp i mitt debattinlägg som jag som svar skickar till lokaltidningen för att få rätsida i denna fråga. Men visst är det skrämmande att ett kommunalråd och en ordförande i klimatnämnden tycker att vi måste äta kött veckans alla dagar för att rädda klimatet. Nämnde jag tokcentern?

Inga kommentarer: