fredag 11 maj 2012

Valfrihet -för vems skull?

Ni som känner mig och den här bloggen kanske redan har hört historien om hur jag, när jag låg på BB med min äldsta dotter, drabbades av ångest inför skolvalet. Behövde jag ringa redan då och ställa barnet i kö till den BÄSTA skolan för att hon skulle få en plats? Hur visste jag att just det var den bästa skolan och vad skulle jag göra om jag valde fel, hade jag då förstört min dotters liv? Jag ställde mig i kö till en förskola där vi inte fick plats.vi fick plats på en annan som visade sig vara jättebra för min dotter. Tyvärr kom min andra dotter att inte ha det alls lika lätt och jag gjorde åter besök på andra förskolor med tanke att kanske flytta henne, men hindrade mig. Nu går hon sista året på förskolan och trivs bra. Även min tredje dotter trivs på samma förskola. Men nu är det dags för tvåan att börja förskoleklass. Och jag har Av flera anledningar valt en annan skola än den storasyster går på. Hela mammafiguren mår nu dåligt i kval om detta är rätt val. Och om den ena skolan är bättre än den andra,borde då inte båda barnen gå där? Men om jag flyttar mitt äldsta barn mot hennes vilja och det sen dessutom visar sig vara ett felval, vad gör jag då? Anna Laestadius Svensson skriver i dagens SvD att det finns 226 gymnasieskolor att välja på i Stockholms län. Därtill 18 olika program med olika inriktningar inom programmen. Det innebär, enligt krönikan, tusentals olika val att göra för en 15åring. Jag är snart färdigutbildad pedagog. Jag känner att jag inte har en aning om vad som är rätt eller fel val! Hur ska jag veta det? Om en väljer fel är det bara att byta, säger Förespråkarna för konkurrens och valfrihet. Bara? Och till vad? Och vid vilken tidpunkt är det lämpligt att ge upp och göra ett nytt val? Hur missnöjd ska en vara eller Räcker det att en tror att nåt annat är lite bättre? Jagar ångest jag har kval och det är inrett dugg bättreförbarnen. Stress och vånda och sen kommer då också gymnasievalet.vad är viktigast? Kompisar? Datorer? Resor? Närhet? Och är det värt detta? Den som verkligen velat har alltid kunnat välja.

Inga kommentarer: