torsdag 8 juli 2010

Sen när blev ungdomar höginkomsttagare?

I dagens Norrtelje tidning presenteras inkomsterna för de personer som kandiderar till kommunfullmäktige. Där framgår att Moderaterna har den högsta medelinkomsten bland sina kandidater. Det förklarar kommunalrådet Kjell Jansson (årsinkomst 2009: 760 226 kronor) med att partiet har många unga på sin lista... Det ter sig märkligt på flera sätt. För det första brukar det väl inte vara så att ungdomar är de som tjänar mest, för det andra är de tre som tjänar mest på Moderaternas lista 65, 56 och 49 år, knappast några ungdomar. Sammantaget av de tre som tjänar mest i varje parti är 15 av 24 (62,5%) över 50 år, flera i pensionsålder. Så jag tror inte att Kjell Janssons teori om varför partiet toppar inkomstlistan stämmer särskilt väl. Själv är jag väl bland de yngre av gruppledarna och har, sånär på Sverigedemokraternas gruppledare, den klart lägsta inkomsten. Men jag har ju valt fel jobb naturligtvis.
Hur kan man välja ett jobb där man är tvungen att ha barnen längst på dagis av alla, stiga upp tidigast av alla, komma hem och stupa i säng och dessutom tjäna sämst av alla. Ändå tycker jag att jag har det ganska bra. Barnen har fritidsaktiviteter, jag väljer till stor del ekologiska och rättvisemärkta livsmedel, vi har en sommarstuga och en bil och jag unnar mig att studera vidare. Allt handlar givetvis om prioriteringar och jag gissar att även den med en inkomst som är 3,5 gånger min egen är tvungen att göra prioriteringar.
Jag undrar dock om den med en årsinkomst på nästan en miljon har möjlighet att förstå vilka prioriteringar de sämre ekonomiskt lottade står inför. Jag undrar det verkligen med tanke på reformer som t ex vårdnadsbidrag och RUT, lättnader i strandskyddet mm. Är det prioriteringar som över huvud taget landar på de sämre ekonomisk bemedlades köksbord?

1 kommentar:

Geta-Petter sa...

Du verkar helt lost i debatten! Kjell Jansson säger ju att det beror på att mna har många unga på sin lista! Han har inte sagt att det är tvärtom?! "Sen när blev ungdomar höginkomsttagare?" Jag förstår ingenting! Ingen har talat om ungdommar som höginkomsttagare. Det är du som säger det! Varför kan man undra!