måndag 19 juli 2010

Badar ni hela dagarna eller?

Min sambo ställde den frågan; Badar ni hela dagarna eller? och fick det att låta som någonting oerhört slappt och dåligt. Tja, funderade jag, badar, fikar, läser romaner och lullar runt, men det är ju inte så att detta inte innehåller en hel del av den viktiga vardagliga stressen för det. Särskilt det här med att man måste hinna äta mellan varven också.
Idag var det en kvinna på stranden som sa att hon tyckte att mina barn alltid verkade så nöjda och glada. Och det var väl själva svaret; hm, det kanske verkar som om jag latar mig och badar och läser hela dagarna, men jag ägnar mig faktiskt åt livsviktig barnuppfostran; jag ser till att mina barn får en uppväxt, sommarlov att se tillbaka på med glädje när de blir äldre. Som jag redan berört läser jag en hel del romaner, men i stort sett all övrig tid har den senaste månaden gått åt till att låta barnen leka, stoja, bada, träffa kompisar, fika och äta godsaker; kort sagt njuta av sommaren och ledigheten.
Som annars hårt arbetande, studerande och engagerad samhällsindivid tar jag mig friheten att lägga den här tiden på mina barn. Mår de bra så mår jag bra och jag känner mig övertygad om att jag prioriterat rätt. Förresten är det ju så varmt, vad förväntas man orka göra mer? Som föräldrarledig med sista barnet vet man ju heller aldrig när man kan njuta av långledigt igen. Nej, jag tycker fler borde göra som vi, bada hela dagarna....dryga två månader kvar till valet så hinner man nog jobba häcken av sig ändå.

Inga kommentarer: