onsdag 20 juni 2018

Vad händer med kulturen vänner?

Sitter lugnt på min kammare en onsdagkväll före midsommar och imorgon är min första semesterdag. Ja, frågan är ju hur mycket semester det blir när det är valår. Det kommer väl liksom att pågå saker hela sommaren och själv är jag ju toppkandidat både till kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige.
Det gångna året i kommunen har präglats av debatter kring kulturens roll i samhället. Arbetsmiljön på Kulturskolan har var under lupp då det kom en anmälan från Arbetsmiljöverket. Denna konflikt är i dags dato fortfarande inte löst. I sista stund före läsåret fick barn, föräldrar och personal veta att det inte skulle bli några dans och teatergrupper i Kulturskolans regi längre. De som ville dansa fick vända sig till betydligt dyrare privata aktörer. Eller sluta dansa. Den årliga uppsättningen av en stor musikal blev luggsliten av brist på personal och slutligen blev själva föreställningen också uppskjuten till kommande höst så att fler av de elever som var med från början var tvungna att hoppa av. Just när det började bli en grej, när det började nå kvalitet och också fick ett sådant rykte. Då drogs mattan undan. Nu har vi en kommunal musikskola där personalen inte drar jämt och som dessutom föreslås flytta till "nya" lokaler, utan att någon samråd med personalen skett, utan att man undersökt vilka behov av lokaler verksamheten har.
Andra som har fått flytta i år är kulturföreningen NoA som på oklara grunder blev uppsagda från sina lokaler på Nordrona, i det kommunala bolaget Campus Roslagens regi. Bolaget skyllde på kommunen, kommunen skyllde på bolaget och ingen hade ingenting eller någonting med någonting att göra. Alla uppskattade verksamheten, men ingen hade verktyg att göra uppsägningen ogjord. Och som jag då yttrade i en debatt; att erbjuda en skapande konstförening kontorslokaler i utbyte mot ateljéer och hangarhall, är som att säga upp hockeylaget från isrinken och erbjuda dem en källarlokal istället. Kulturföreningen NoA kämpar fortfarande på utan lokaler, men detta var ett stort slag mot kulturen i kommunen och det fegaste av allt var att ingen ville ta ansvar för det.
Vad händer nu? Denna onsdag i juni då jag just har gått på semester. Jag nås av beskedet att den beslutade kulturscenen i Rimbo inte blir av! Det bidde inte ens en tumme! Inte ens det. Och det som sätter sig vassast i mitt hjärta är när man låtit föreningar och eldsjälar komma in och arbeta för sin sak, göra verkliga planer av sina idéer och sedan snuva dem i sista stund. På samma sätt som dåvarande kommunalrådet Kjell Jansson (M) drog ur ärendet om en ny förskola i Vigelsjö på sittande kommunfullmäktige. På samma sätt kommer nu besked att den kulturscen som fullmäktige beslutat om och som engagerade kulturmänniskor i Rimbo varit med och utformat efter just de behov som kulturskolan i Rimbo har, inte blir av. Att pengarna inte räcker. När jag ställde en fråga till barn och skolnämndens ordförande Olle Jansson i fullmäktige för bara ett par månader sedan sa han att allt flöt på enligt plan och att alla inblandade var nöjda. Men det var ju inte för inte som jag ställde frågan . Redan då hade jag hört mutter. och nu. så illa trodde jag inte det var. Jag protesterar. Jag är arg. Vi kan inte spara mer på kulturen nu. Det här gäller våra barn och ungas framtid.

Inga kommentarer: