måndag 9 mars 2015

Trollen och yttrandefriheten

Förra veckan meddelade Alexandra Pascalidou att hon slutar som programledare för Ring P1 i Sveriges radio. Hon har tröttnat på hatet. I dagens Norrtelje tidning kan vi läsa om en som fattat samma beslut, Liza Sahlen Karlsson (S) som slutar blogga till följd av hatet. Hatet kommer från anonyma människor som inte vill debattera sakfrågor utan verkar få en kick av att slänga ur sig glåpord och kränkningar som de sedan inte behöver stå för. Detta hat drabbar många, speciellt kvinnor. Jenny Bengtsson, fackordförande, berättar om hatet hon får utstå i sin blogg. Många av de ord vi läser här är ord vi andra aldrig ens tänker på att ta i vår mun. Hur kan människor ha en sån lust att yttra sådana fulheter mot medmänniskor som de oftast inte ens känner? För att vi har olika åsikter? Det är för mig mycket märkligt.

På Norrtelje tidnings websida händer det till och från att kommentarsfälten blir otrevliga. Jag bloggade för inte så länge om den artikel som undertecknad tillsammans med vänsterkamrater hade inne om att underlätta situationen för de romska tiggarna som uppehåller sig i kommunen. Där stängdes kommentarsfälten ner redan samma dag. Jag vet inte av vilken anledning, men troligtvis blev kommentarerna än otrevligare än de som redan gick att läsa innan kommentarsfälten stängdes. Givetvis är de otrevliga kommentarerna så gott som alltid anonyma och trots att Norrtelje tidning granskar kommentarer innan de publiceras så tycker jag de är väldigt tillåtande gentemot rent otrevliga kommentarer som dessutom inte har med innehållet att göra. Jag har personligen t ex blivit ombedd att flytta till Nordkorea för att jag ifrågasatt systemet med privat vård och vårdvalsmodellen. Jag har anmält ett par-tre kommentarer och de har alltid blivit bortplockade, men de borde inte ha funnits med där från början tycker jag. Jag tycker granskningen måste ske noggrannare.

Det är ett feltänk att det ska kallas yttrandefrihet att spy galla över medmänniskor och hota dem anonymt. Det har ingenting med yttrandefrihet att göra. Yttrandefriheten finns för att du ska kunna föra fram dina åsikter, för att du sakligt ska kunna protestera och argumentera för din sak. Till detta hör inte att kalla någon för könsord eller att tala om att vederbörande är dum i huvudet eller var vederbörande borde flytta. Yttrandefriheten är vacker och av oss svenskar oerhört omhuldad (enligt internationella jämförelser). Det måste den få förbli. Vissa människors lust och längtan att kränka och hota andra ska inte få begränsa det vackra i ordet yttrandefrihet. Vi behöver fler människor som vill, kan och vågar engegera sig i samhällets utveckling och säga sin mening. Nätet med bloggar och debattsidor har gjort demokratin vidare och låter varje människa uttrycka sin mening, beskriva sina nyheter och aspekter på nyhetsflödet. Vi får inte tysta denna yttrandefrihet genom att missbruka innebörden i det ordet.

Inga kommentarer: