måndag 26 juli 2010

ja må hon leva uti hundrade år

Medellivslängden i Monaco är 89 år. I Zimbabve är den 43 år, m a o lika många år som jag själv är idag. Min pappa dog när han var 46 år. Det var på åttiotalet och sedan 1970 har antalet 15åringar som inte uppnår 60 års ålder halverats bland män i Sverige. De allra flesta länder med medellivslängd under 55 år ligger i Afrika. Medellivslängder under 67 år hittar vi också i stora delar av Asien och i vissa länder i Sydamerika.
Även om medellivslängden ökar så ökar även klyftorna. Klyftorna mellan olika länder men också klyftorna mellan välutbildade och lågt utbildade i´Sverige. Michael Marmot är chef för The International Insititute for Society and Health i London. Han menar att folks hälsa är ett bra mått på hur samhället fungerar. Enligt honom kan sjukvården endast bidra med 20% för att förbättra folkhälsan. Det viktiga är att bekämpa fattigdom, skapa jobb och ge människor kontroll över sina liv.
Och ungefär där vaknade Skruttet och jag fick överge mitt bloggande i förrgårkväll. Artikeln som inspirerade fanns i SvD söndag. Nu är det tisdagmorgon. Jag har inte hämtat tidningarna än så jag vet inte vad som hänt i världen. I min värld låg jag vaken halva natten och plöjde i Khaled Hosseinis "Flyga Drake", kanske för att jag glömde ta med den till stranden tidigare på dagen ochpå så sätt missade massor av läsning, kanske för att jag hade svårt att sova för att jag hörde en räv skälla där ute och vi hade särat på kaninerna (vi misstänker att honan är gravid) och jag tyckte synd om dem för att de var rädda och satt i varsin bur osv...
Hur som helst menar Michael Marmot att alkohol har en stor betydelse för folkhälsan, men att vi sällan tänker på det. Han påpekar att alkohol troligtvis är den näst viktigaste orsaken till att människor dör i förtid. Han säger också att de 800 miljarder som behövs för att utjämna skillnaderna mellan människor på jorden finns, för att rädda bankerna gick man in med tio gånger så mkt pengar. Ja, ibland undrar man vad som är viktigt på jorden och ibland inser man att även om alla de främsta forskarna i världen är eniga (som t ex i klimatfrågan) så ifrågasätts allt som inte är bekvämt, allt som innebär uppoffringar för den välmående delen av världen, om och om igen och utvecklingen stannar av, går trögt, går tillbaka. En annan värld är möjlig.

Inga kommentarer: