torsdag 7 maj 2009

obehagligt

Det var en annan väldigt konstig sak idag. För en dryg månad sen försvann en kamera på jobbet. Vi var två avdelningar som delade på den så givetvis har vi försökt skylla på varandra och trott att det var de andra som hade den sist. Innerst inne har vi nog trott att vi slarvat.
Sladdar och laddare till kameran låg i skrivarrummet på skrivaren. En kollega sa att hon lagt dem där redan vid tillfället då kameran sist syntes till och jag kunde vidimera att jag också sett dem där eftersom jag varit där och letat efter kameran.
Idag upptäckte vi att nu även sladd och laddare försvunnit. Det gjorde att vi inte längre tror att det är vi som har slarvat utan att någon faktiskt tagit kameran, sladden och laddaren. Till saken hör att även en kollegas privata kamera verkar ha förkommit på arbetsplatsen. Obehagligt.
Vi tar upp detta på morgonmöte. Vad händer? Jaha, sätt upp en lapp på anslagstavlan om att den är borta får vi till svar. Nu har vi bara tre kameror på sex avdelningar då. Ni får låna av varandra.
Är det bara jag som tycker att det är konstigt??? Sätt upp en lapp på anslagstavlan? Om någon har stulit kameran lämnar de väl inte tillbaka den för att vi sätter upp en lapp? och... På något sätt är det som om man säger att det är okej att sno, här vidtages inga åtgärder förutom en lapp om "borttappat".
Dessutom är det ju oerhört olustigt att behöva gå och fundera över om någon av ens kollegor gjort detta, det känns inte bra. Det känns som någonting ledningen måste ta tag i. Innan det spårar ur än mer. Nu tar jag med lås och låser in mina personliga saker på jobbet. Fr o m imorgon.

Inga kommentarer: