söndag 17 februari 2008

en helg


helg. två morgnar i rad då man fått sova till sju... Idag var det underbart väder och Storasyster började på mulle och var i skogen två timmar, sen lekte hon över två timmar med spacegrannen i trädgården och jag satt och lapade sol mot väggen. Härligt. Men jag vet att det kommer bakslag. Det är bara februari och i fredags när jag åkte från ett soligt jobb möttes jag av snöstorm på vägen hem, 70 på motorvägen, ingen sikt, inget flyt.


Den här veckan börjar allvaret. På tisdag är de första av 20 barn färdiginskolade och på onsdag ska de börja gå hela dagar på förskolan. Och vi ska börja jobba enligt schemat. Samtidigt har vi flera barn som ännu inte är färdiginskolade, flera som gråter hejdlöst när mamma eller pappa går och rutiner som ännu inte sitter. Ja, det är hårda dagar och i fredags var det min närmaste kollegas tur att vabba hela dagen eftersom hennes son kräktes. Alltså ännu en dag med saknade famnar.


Det är det där med att räcka till... Man ska räcka till till över fem små barn på jobbet, räcka till till två älsklingsbarn hemma, räcka till till en sambo, till ett liv utanför jobbet och till sig själv. Och när man hela tiden ska räcka till lite utöver, så blir man slut. Var riktigt tråkigt helgsällskap och gick till sängs vid nio i fredags, inte mycket roligare igår och idag börjar man stressa upp sig inför morgondagen. Sambon dålig i magen och själv mådde jag illa en stund före middagen men det gick över när jag fick det kokta riset med kokta grönsaker och kokt köttfärs i magen. Maganpassad söndagsmiddag så att säga.


Nu sover barnen och sambon och jag tror jag ska duscha för det lär jag inte hinna imorgonkväll eftersom det är kommunfullmäktige då.... sov gott.

Inga kommentarer: