torsdag 20 december 2007

Vinterkräksjukan i rättan tid

Lät Liten ligga kvar i dubbelsängen i natt för jag tyckte att hon var så täppt i näsan och befarade flera uppvakningar som lätt skulle kunna gå att omvända till fortsatt sömn om jag låg i närheten. Vaknar dock mitt i natten av att min äldsta dotter står bredvid sängen och ser så där ledsen ut som bara hon kan;
"Mamma, jag kan inte äta julbord på dagis", säger hon med gråten i halsen och jag känner mig aningen förvirrad. "Jag har spytt", fortsätter hon och jag känner mig fortfarande förvirrad. Hon var ju hur pigg som helst när vi lade oss, kan hon ha blivit matförgiftad, är det första jag tänker.
Mycket riktigt finns det ordentliga spyor i hennes säng. Jag får byta lakan, täcke och örngott, skölja av allt i handfatet och pula in i tvättmaskinen. Det är inte utan att man själv blir lite spybenägen när man gör detta. Tur att Storasyster har inlägg under lakanet eftersom hon tidigare kissade på sig rätt ofta. Det räddar madrassen. Jag bäddar nytt och hon klättrar upp och lägger sig, fortfarande mest fokuserad på jullunchen på dagis. "Sov nu, så får vi se hur du mår i morgon", säger jag trots att jag egentligen vet att det redan är kört. Hon vaknar två gånger till under natten av att hon spyr och vinterkräksjukan är ett faktum.
På morgonen hävdar Storasyster bestämt att hon är frisk, men vågar sig inte på en välling. Barnkanalen sysselsätter döttrarna en stund medan jag kör igång nattens tvätt. Tänker att det är nog bäst att förbereda så mycket av julmaten som möjligt också eftersom jag inte vet om jag själv kommer att blir sjuk. Tvättar 5 maskiner tvätt och hänger en del ut, tumlar en del, rullar veganska julbollar enligt recept i DN och gör två vegetariska Jansson (min specialitet) och en rotfruktsgratäng, skär upp och paketerar chokladfudgen som jag tillverkade igår, slänger ut mattor i kök och hall och moppar av golven. Liten och jag äter lite av julbollarna (tofu och nötter) tillsammans med nudlar till lunch. gott. Liten är gnällig och snorig och vill sova i vagnen inne(som hon brukar göra när hon är sjuk), så jag tar in vagnen och hon somnar. Storasyster ritar teckningar till kökspersonalen på dagis och beklagar att hon är sjuk när det är julbord.
På eftermiddagen när Liten vaknar får jag i dem lite fika, lussebulle, pepparkaka och saft, en stund senare spyr Liten en kaskad över golvet. Middag (blåbärssoppa, glass, blåbär och coca cola) serverar jag inte förrän efter Bolibompa. Det är ingen hit men de får i sig lite grand. Direkt efter maten vill Storasyster sova. Vi går i säng och de somnar båda två ganska snabbt. Även jag somnar och tar mig med stor möda upp framåt tio. Sorterar julklappar. Imorgon vill sambon att vi hämtar honom på andra sidan Stockholm för han har så mycket att bära och vill inte åka buss. Jag bävar för detta. Han ber mig köpa julskinka till honom och barnen eftersom jag själv inte äter det. Nu har jag gjort det och vad har han gjort? Köpt en julskinka! På över fyra kilo. Plus att han köpt lådor med sill, lax och annat som han ska ha med hem till oss och andra släktingar. Men det visste jag ju om . Och nån oxrulle sa han. Han får väl köpa en resväska. Känns inte som om jag vill köra med två spybollar till andra sidan stan imorgon. Dessutom kommer det ju att ta hela dagen. Tar jag ut barnen blir det snarare en kort promenad för att få lite frisk luft. Ska nog lägga mig nu innan det blir dags att torka spyor igen.

Inga kommentarer: